Penyelaras LINUS sekolah hendaklah mempunyai Fail Penyelaras LINUS iaitu
1. Fail Jawantankuasa LINUS
- Carta Organisasi
- Pekeliling
- Surat Menyurat
- Minit Curai
- Biodata Guru
- Jadual Waktu Guru
- Perancangan Strategi
i. Pelan Strategik - 3 tahun
ii. Pelan Tindakan - 1 tahun
2. Fail Konsep
- Modul Guru
- Modul Murid
- Manual dan Instrumen Saringan LINUS
3. Fail Minit Mesyuarat
- Minit Mesyuarat Kurikulum
- Minit Mesyuarat Panitia Bahasa Melayu
- Minit Mesyuarat Panitia Matematik
- Minit Mesyuarat Bimbingan dan Kaunseling
4. Fail Data
- Keputusan Saringan
- Analisis Data Saringan
- Headcount
- TOV
5. Fail Murid
- Senarai Nama Murid LINUS
- Profil Murid
- Rekod / Surat Pemeriksaan Doktor (sekiranya ada)
Wednesday, 5 October 2011
LINUS Tahun 1 SK Lepong Menuan
Pada tahun ini, saya telah dilantik sekali lagi sebagai guru kelas Tahun 1. Terdapat 8 orang murid iaitu 5 orang perempuan dan 3 orang murid lelaki. Hari ini saya akan menunjukkan keputusan LINUS Tahun 1 sepanjang tahun 2011 iaitu Saringan pertama dan Saringan kedua.
Keputusan Ujian LINUS Tahun 1 2011
SK Lepong Menuan, Kapit.
Literasi Bahasa Malaysia
BIL
|
SARINGAN
|
KELAS
|
JUMLAH
|
1.
|
Saringan
Satu
(April)
|
Aliran
Perdana
|
7
|
Program
LINUS
|
0
|
||
LINUS
Tegar
|
1
|
||
2.
|
Saringan
Dua
(Jun)
|
Aliran
Perdana
|
7
|
Program
LINUS
|
0
|
||
LINUS
Tegar
|
1
|
||
3.
|
Saringan
Tiga
(September)
|
Aliran
Perdana
|
|
Program
LINUS
|
|||
LINUS
Tegar
|
Keputusan Ujian LINUS Tahun 1 2011
SK Lepong Menuan, Kapit.
Numerasi Matematik
BIL
|
SARINGAN
|
KELAS
|
JUMLAH
|
1.
|
Saringan
Satu
(April)
|
Aliran
Perdana
|
7
|
Program
LINUS
|
1
|
||
LINUS
Tegar
|
0
|
||
2.
|
Saringan
Dua
(Jun)
|
Aliran
Perdana
|
7
|
Program
LINUS
|
1
|
||
LINUS
Tegar
|
0
|
||
3.
|
Saringan
Tiga
(September)
|
Aliran
Perdana
|
|
Program
LINUS
|
|||
LINUS
Tegar
|
Keputusan Ujian LINUS Tahun 2 2011
SK Lepong Menuan, Kapit.
Literasi Bahasa Malaysia
BIL
|
SARINGAN
|
KELAS
|
JUMLAH
|
1.
|
Saringan
Empat
(April)
|
Aliran
Perdana
|
16
|
Program
LINUS
|
0
|
||
LINUS
Tegar
|
1
|
||
2.
|
Saringan
Lima
(Jun)
|
Aliran
Perdana
|
16
|
Program
LINUS
|
0
|
||
LINUS
Tegar
|
1
|
||
3.
|
Saringan
Enam
(September)
|
Aliran
Perdana
|
|
Program
LINUS
|
|||
LINUS
Tegar
|
Keputusan Ujian LINUS Tahun 2 2011
SK Lepong Menuan, Kapit.
Numerasi Matematik
BIL
|
SARINGAN
|
KELAS
|
JUMLAH
|
1.
|
Saringan
Empat
(April)
|
Aliran
Perdana
|
16
|
Program
LINUS
|
0
|
||
LINUS
Tegar
|
1
|
||
2.
|
Saringan
Lima
(Jun)
|
Aliran
Perdana
|
16
|
Program
LINUS
|
0
|
||
LINUS
Tegar
|
1
|
||
3.
|
Saringan
Enam
(September)
|
Aliran
Perdana
|
|
Program
LINUS
|
|||
LINUS
Tegar
|
Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Malaysia Tahun 1
Ini adalah Rancangan Pengajaran Harian yang saya sediakan untuk pengajaran makropengajaran saya. Diharap dapat menjadi rujukan kepada guru-guru yang lain.(tapi jangan tiru ye)
Rancangan Pengajaran
Harian
Bahasa Malaysia Tahun 1
TARIKH:
|
|
MASA:
|
|
TAHUN:
|
Tahun 1
|
TEMA:
|
KEKELUARGAAN
|
TAJUK:
|
Kebun Datuk Saya
|
FOKUS
UTAMA
|
Standard Kandungan
|
4.1
|
Menyebut dan memahami unsur
seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
|
Standard pembelajaran
|
4.1.1
|
Menyebut seni kata lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
|
|
FOKUS
SAMPINGAN
|
Standard Kandungan
|
1.5
|
Bercerita dan menceritakan
sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul.
|
Standard pembelajaran
|
1.5.1
|
Bercerita tentang sesuatu
perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan
ayat tunggal
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran ini,
murid dapat:
i.
Menyebut seni kata lagu dengan sebutan yang betul
dan jelas melaui nyanyian secara didik hibur.
ii.
Menamakan haiwan-haiwan yang terdapat dalam
gambar.
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
i.
Ilmu : Pendidikan Moral
ii.
Nilai : Kasih sayang, keberanian
iii.
KBT : Verbal linguistik, visual ruang, kinestetik
|
SISTEM BAHASA
|
Tatabahasa: Kata Nama Am
|
MEDIA
|
Seni kata lagu, gambar
tunggal, kad perkataan dan lampiran
|
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
Langkah 1
1.
Guru mempamerkan gambar tunggal pada papan tulis.
2.
Kemudian, murid diminta untuk menamakan
haiwan-haiwan yang terdapat dalam gambar tersebut dan membunyikan bunyi
haiwan tersebut.
|
Nilai:
Kasih sayang
Teknik Soal Jawab
Teknik nyanyian
|
Lampiran 1
Gambar tunggal
(carta gambar atau slaid
powerpoint)
|
Langkah 2
1.
Guru mempamerkan seni kata lagu ”Datuk Saya Ada
Kebun” dan membimbing murid membaca dan menyebut seni kata lagu tersebut.
2.
Murid dibimbing oleh guru untuk menyanyikan lagu
tersebut sambil melakukan aksi yang sesuai.
3.
Murid menyanyikan lagu tersebut secara kelas.
4.
Guru dan murid menyanyi beramai-ramai sambil
melakukan aksi yang sesuai.
|
Lampiran 2
Seni Kata Lagu
”Datuk Saya Ada Kebun”
|
|
Langkah 3
1.
Guru menyediakan 5 keping kad perkataan (ayam,
itik, kambing, burung, kucing).
2.
Lima orang murid dipilih secara rawak. Murid
diminta melekatkan kad perkataan pada gambar yang sesuai pasa Lampiran 1.
3.
Kemudian, murid diminta menyebut nama-nama haiwan dengan
sebutan yang betul.
4.
Murid yang melekatkan kad perkataan diminta
bercerita tentang haiwan-haiwan yang telah disebut tadi.
|
KBT
Kontekstual
Nilai: Keberanian
|
Lampiran 3
Kad Perkataan
Lampiran 1
Gambar tunggal
(carta gambar atau slaid
powerpoint)
|
Langkah 4
1.
Murid diminta untuk menyanyikan semula lagu ”Datuk
Saya Ada Kebun” dengan sebutan dan
intonasi yang betul serta gaya yang sesuai sebagai penutup.
|
Lampiran 2
Seni Kata Lagu
”Datuk Saya Ada Kebun”
|
|
Langkah 5
1.
Murid diberikan lembaran kerja.
2.
Murid dikehendaki membina ayat daripada perkataan
yang diberikan.
|
Lampiran 3
Lembaran Kerja Individu
|
Subscribe to:
Posts (Atom)