RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Matapelajaran: Kemahiran
Hidup Sekolah Rendah
Tahun: Lima
Bilangan murid: 16 orang
Kedatangan: 16/16 orang
Tarikh: 26 September 2011
Hari: Isnin
Masa: 1230 - 1330 ptg
Tajuk: Mempromosi Jualan.
Sub Tajuk: Promosi melalui
poster.
Objektif: Pada akhir
pengajaran dan pembelajaran ini, murid dapat
i. Menyebut
sekurang-kurangnya 5 daripada 7 maklumat yang perlu ada dalam poster.
ii. Menyatakan
sekurang-kurangnya 5 dari 7 ciri poster yang baik.
iii. Menyatakan sekurang-kurangnya
4 tempat yang sesuai untuk menampal poster.
Penerapan Nilai Murni:
yakin, kerjasama, berani mencuba dan mengemukakan pendapat, berusaha, tekun,
sabar
Penyebatian KBKK:
Menganalisis
Teknik Kajian Masa Depan:
Ramalan dan analisis
Sumber pengajaran dan
pembelajaran: LCD (Power point), 4 contoh poster, kertas majung, pen marker
Pengetahuan Sedia Ada:
Murid pernah melihat contoh promosi melalui poster.
PROSEDUR PELAKSANAAN
|
ISI PELAJARAN PENGETAHUAN
|
KEMAHIRAN
|
AKTIVITI p&p
|
BBM/Nilai/Teknik KMD/strategi/
catatan/KBKK
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
Menggunakan
kemahiran berfikir dengan kreatif dan kritis terhadap satu objek yan ditunjuk
untuk mendekatkan murid kepada isi pelajaran.
|
Kamahiran
mentafsir
|
1.
Dengan menggunakan power point, guru mempamerkan satu gambar iaitu kereta.
Tujuan:
-menarik
minat murid
-menguji
pengetahuan sedia ada
2. Guru
menyoal murid berdasarkan gambar tersebut.
3.
Guru mengaitkan jawapan murid dengan pelajaran yang akan disampaikan.
|
ABM/BBM:
LCD
(power point)
Nilai:
yakin
|
Perkembangan
Langkah
1
(10
minit)
|
Maklumat
yang perlu ada dalam poster.
|
Kemahiran
mengenalpasti maklumat yang perlu ada dalam poster.
|
1.
Guru menerangkan maklumat yang perlu ada dalam poster berdasarkan power
point yang dipaparkan.
2.
Guru mengajukan soalan.
3.
Guru dan murid bersoal jawab.
|
ABM/BBM:
LCD
(power point)
Nilai:
yakin, berani mencuba dan mengemukan pendapat
|
Langkah
2
(12
minit)
|
Ciri-ciri
poster yang baik.
|
Kemahiran
menyatakan
ciri-ciri
poster yang baik.
|
1.
Guru menerangkan isi pelajaran berdasarkan paparan power point.
2.
Guru mengajukan soalan.
3.
Guru bersoal jawab dengan murid untuk mengukuhkan lagi pemahaman.
|
ABM/BBM:
LCD
(power point)
Nilai:
yakin, berani mencuba dan mengemukan pendapat
KBKK:
Menganalisis
Teknik
KMD:
Ramalan
dan analisis
|
Langkah
3
(10
minit)
|
Tempat
yang sesuai untuk mempamerkan poster.
|
Kemahiran
mengenalpasti tempat yang sesuai untuk mempamerkan poster.
|
1.
Berdasarkan power point yang dipaparkan, guru menerangkantempat yang sesuai
untuk menampal poster sambil menyoal murid.
2.
Guru bersoal jawab dengan murid tentang tajuk yang dibincangkan.
|
ABM/BBM:
LCD
(power point)
Nilai:
yakin
KBKK:
menganalisa
|
Langkah
4
(18
minit)
|
Aktiviti
Kumpulan
Penilaian
|
1.
Guru
membahagikan
kelas kepada 4 kumpulan.
2. Setiap
kumpulan akan diberikan satu contoh poster dan dikehendaki menyenaraikan
maklumat yang ada dalam poster dalam bentuk grafik pada kertas majung.
3.
Setelah selesai, setiap wakil kumpulan akan membentangkan jawapan di hadapan
kelas.
4.
Guru membimbing murid.
Guru
meminta murid mengimbas kembali tajuk
yang dipelajari
|
ABM/BBM:
LCD
(power point), contoh poster, kertas majung, pen marker
Nilai:
yakin, berani mencuba dan mengemukakan pendapat
Teknik
KMD:
Proses
inovasi sosial
|
|
Penutup
(5
minit)
|
Rumusan
|
1.
Guru memberi penghargaan positif kepada murid yang telah mengambil bahagian
dengan aktif.
2.
Guru membuat rumusan tentang tajuk.
|
Nilai:
Berusaha, tekun, sabar
|
Kekuatan:
Murid berminat dengan aktiviti yang dijalankan terutama apabila guru menunjukkan contoh-contoh poster. Murid dapat memberikan pelbagai idea tentang poster. Ini menyenangkan tugas guru dalam memberikan pemahaman kepada murid.
Kelemahan:
Murid agak susah untuk menyatakan maklumat yang perlu ada dalam poster walau sudah diberikan contoh. Guru terpaksa mengulang tajuk tersebut. Ini agak membuang masa.
Langkah Mengatasi:
Saya akan membuat aktiviti yang lebih sesuai. Contohnya, kuiz agar dapat membuat murid berfikir dengan kritis dan mengingat semula pelajaran yang telah dipelajari.
No comments:
Post a Comment